Gewoontes opbouwen en veranderen

Lockdown serie Ep. #1 – Met Jaryd Haelwaeters

Gewoontes opbouwen en veranderen:
In deze podcast episode spreek ik met Jaryd Haelwaeters, over het opbouwen en veranderen van gewoontes. Het doel is om de systemen achter gewoontes duidelijk te maken. We hebben dit gedaan door onze eigen ervaring als voorbeeld te gebruiken en te linken aan theorie.

Waar we over spreken

Wetenschappelijke bronnen zeggen dat 40% van ons dagelijks gedrag bestaat uit gewoontes (Clear, 2020). Volgens onderzoekers aan de Duke universiteit, wordt 45% van ons gedrag elke dag herhaald, op dezelfde locaties. (Neal, Wood, & Quinn, 2006, p. 199) We hoeven slechts een klein deel van van dit percentage te sturen om succes te boeken. Alle kleine beetjes zorgen voor een groot effect op lange termijn. Dit is door het compounding effect. Daarom is het belangrijk dat gewoontes bewust opbouwen en veranderen.

Het algemene gezegde is dat het 21 à 30 dagen duurt om een gewoonte te automatiseren. We beschouwen dit als een feit en stellen dit niet in vraag. Maar klopt het wel? Die vraag beantwoorden we in de podcast.

We geven verschillende tools en hacks om gewoonten te optimaliseren. Onderwerpen die aanbod komen gaan over:

  • Wat is een gewoonte.
  • Wat is het framework van een gewoonte?
  • Hoe bouw je gewoontes op?
  • Hoe lang duurt het om een gewoonte op te bouwen?
  • Keystone Habits.
  • Habit Stacking.
  • Gewoontes en identiteit.
  • Gewoonten en systemen.
  • Het habit compounding effect.
  • Wilskracht.
  • Meditatie.
  • Wat zijn goede gewoontes om op te bouwen?

Dit was de eerste episode van onze lockdown serie. De komende maanden nemen we meer op over zelfontwikkeling. Hou het kanaal in de gaten, zodat je jouw persoonlijke groei naar een hoger niveau kunt tillen.

Bronnen:
Clear, J. (2020, 3 februari). Habits Guide: How to Build Good Habits and Break Bad Ones. Geraadpleegd van https://jamesclear.com/habits

Neal, D. T., Wood, W., & Quinn, J. M. (2006). Habits—A Repeat Performance. Current Directions in Psychological Science15(4), 198–202. https://doi.org/10.1111/j.1467-8721.2006.00435.x

Succesvol zijn, wat is datPixabay
gevaren meditatie
voordelen mediteren Andrea Piacquadio